v16 sista dagen

Ännu en vecka har gått.
Maj började med strålande solsken
och det var riktigt skönt att kunna hänga tvätt
ute och få lite färg på den blekfisa kroppen.
Tror att Kotten hjälper till att ge mig lite färg,
nice tycker jag som har blivit lite brun....

Veckan har bjudit på mycket hungerkänslor,
en del kräkattacker men inget speciellt sug.
Får för mig ibland att jag är sugen på nåt,
Danne får oftast inhandla men sen är jag inte
riktigt sugen på det iaf....
Stackars min make, vad han får utstå!

Måndagen var vi nere hos Malin, äntligen!
Grabbarna var med och passades utanför
utav min syster.
När det var dags att lyssna på lite hjärtljud fick
de såklart komma in och lyssna till racet.
Syrran fångade hjärtljuden  i 3 sek på mobilen,
hon var alldeles till sig över att få vara med och lyssna.

Oscar passade på att lyssna på "sin" gröna bäbis
och även sitt egna hjärta med hjälp utav stetoskopet.

Alla värden var bra och nu har jag gått upp ytterliggare
nästan 2 kilo. Hoppas det stagnerar snart...

Berättade om klådan på kroppen, benen, armarna, fötterna,
magen och på brösten( där jag även får halvmåneformade sår som kliar)
och för att vara på den säkra sidan fick jag återkomma på tisdagen och lämna
ett blodprov för att kolla gallsyrorna i kroppen.
Tror att det har nåt med njurarna eller var det levern att göra
Svaren kommer någon gång nästa vecka.


En stor våg av trötthet och huvudvärk har återkommit och gör
inga underverk för mitt humör som är allt annat än jämt.
Eller som Danne kan säga- jämt och bra, alltid ilsk!


v15. enligt AFF
Mamma
Din livmoder fortsätter att växa. Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än tidigare. Huden börjar att tänjas ut och du kan få en mörk strimma på magen. Den beror på hormoner och brukar blekna efter förlossningen. Bröstvårtorna och vårtgårdarna börjar också att mörkna. Det är tyvärr lätt att få pigmentfläckar under graviditeten så undvik att sola, om du kan. Förhoppningsvis börjar du att känna dig mindre trött än i inledningen av graviditeten. Mellan fjärde och sjunde månaden brukar sexlusten öka hos många kvinnor. Mer blod cirkulerar i kroppen och könsorganen är extra känsliga för stimulans. Passa på och njut om så är fallet för dig!

Barn
Fortsätt att vara försiktigt med vad du äter och dricker. Trots att risken för missfall minskar efter vecka 12 kommer fostret även i fortsättningen att påverkas av det du får i dig.

v.15 enligt Familjeliv

Vecka 15
Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten.
Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone. Ögonlocken stängs och kommer inte att öppnas igen förrän i sjunde månaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0