Dofter

Basilika är en kvinna som ofta inspirerar mig med
hennes blogg och hennes tankar och funderingar.
Nu har hon ett underbart inlägg om dofter
och jag svarar gärna,
lite längre här i min egna blogg.


 Tre dofter som får mig att bli extra glad:
Jordgubbar:
Det är för mig en självklar doft under sommaren.
En sommar utan färska jordgubbar är ingen sommar.
Jag äter dem gärna tillsammans med kall grädde och lite socker.
Jag hoppas att vi får skörda från våra egna plantor i år.
image117
jord, gärna lite fuktig så det luktar friskt och nysått.
Tänk er en sommarmorgonen när daggen ligger kvar och jorden sakta
värms upp utav den stigande solen.
Dofterna från jorden är som balsam för själen.

glögg; älskar denna vinterdryck och får varma goa julvibbar bara vid tanken.
Serveras gärna varm med nötter och russin till och gärna efter en tur i pulkabacken.
Ett måste på julafton.
image118

Annars tycker jag oxå att asfalt, nyklippt gräs och havet är härliga sommardofter.
Till vinter doftar ju en mustig gryta med svamp i himmelskt, lussebullar och julens alla dofter och
doften av nyfallen snö.

Det finns en mängd utav olika dofter som jag förknippar med glädje, familjen och njutning på olika vis.
Dofter man förknippar med platser, personer och händelser.

Tänk vilket fantastiskt organ vår näsa faktiskt är,
Vårat doftsinne är otroligt.
När en doft kan få oss att minnas saker ur vårt förflutna,
startar upp en hel hoper utav processer i vår hjärna som kan framkalla
minnen, känslor och upplevelser.
Jag blir lika förundrad varje gång jag tänker på vad min kropp kan göra
utan att jag ens behöver anstränga mig det minsta.

Vi borde vara mer rädda om oss själva,
tänk vad fantastiska vi faktiskt ÄR.


Kommentarer
Postat av: Basilika

Vad kul att läsa dina svar lite längre och tack för varma ord vännen! Kram

2008-05-12 @ 09:42:12
URL: http://nyabasilika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0